Důležité.

Na co dávat při nákupu a převzetí pozor?

 

Poškozené zboží.

Karton obkladů či dlažby při manipulaci podezřele vrže? Příčin může být hned několik. Může se jednat o drobné nečistoty mezi jednotlivými kusy v balíku nebo může jít o vlastnosti struktury povrchu materiálu, zejména u protiskluzových dlaždic. Nelze vyloučit ani to, že se jedná o rozbitý balík. Nejčastěji může jít o uražené hrany, vzácněji o jeden či více plošně prasklých kusů v balíku. V případě uražených hran se zpravidla jedná o poškození větší části balíku a i u zdánlivě nepoškozených střepů může při pokládce dojít k jejich prasknutí. Takový balík je třeba raději při odběru zkontrolovat popřípadě nepřebírat, protože na pozdější reklamace nemusí být brán zřetel.

Kalibrace.

Obklady a dlažby skládané do obrazců, šachovnic či rámů je nutné objednávat ve stejném kalibru, aby bylo možné dodržet v celé ploše pokládky stejnou šířku spár. O záměru při objednávání uvědomte svého prodejce, předejdete tím dalším komplikacím a čekání na výměnu materiálu, v případě uskutečněné pokládky neúspěšné reklamaci. Pokud není možné sehnat všechny barvy ve stejném kalibru, dva sousední rozměry se při troše snahy ještě nechají položit. Celkový dojem však už nemusí být ideální. K většímu rozdílu v kalibraci zásadně nepřistupujte! Je třeba si uvědomit, že se kalibrace uvádí v milimetrech a i když se jeden milimetr ještě nechá položit, při dvou milimetrech je takřka nemožné zajistit aby rozdíl nebyl vidět.

Odstín barvy.

Při odběru je třeba dále ohlídat, aby měly balíky u jednotlivých barev stejný odstín! Každá šarže obkladů či dlažby dostane při výstupní kontrole svůj kód odstínu. Pokud by se při pokládce v jedné ploše nedodržel, bylo by to zaručeně vidět. Stane li se vám přesto, že třeba díky malým skladovým zásobám výrobce musíte vzít zboží jedné barvy ale dvou odstínů, tento nedostatek se můžete pokusit skrýt rozdělením plochy mezi dvěmi odstíny. Například montáží na vedlejší či protilehlou stěnu nebo pruhem obkladu v jiné barvě. Ale to se jedná pouze o krajní řešení a moc bych ho nedoporučoval, protože i různé odstíny jedné barvy mohou být v některých případech okem na první pohled patrné.

Dnešní sortiment obkladů, dlažeb a jiných prvků je příliš veliký, než aby bylo veškeré zboží připraveno k okamžitému odběru na prodejnách, Pro kvalitního obchodníka dnes není žádný problém zjistit u svého dodavatele zda má vámi požadované zboží v dostatečném množství, správném odstínu a kalibraci skladem a může vám zjistit i termín jeho dodání. A to nejen v rámci České republiky! Toto je velice důležité, protože se občas stane, že je některý z komponentů vyprodán a jeho další výroba může začít až v řádu měsíců, což by jistě pro každého znamenalo velké komplikace. Proto důrazně doporučuji informovat se též na dostupnost materiálu u vašeho prodejce.

Reklamace.

Co se dá v případě obkladů a dlažeb bez problémů reklamovat? Asi pouze vady povrchu. Zejména u velkoplošných obkladů a dlažeb je případná reklamace průhybu střepu nebo jeho úhlovosti ve většině případů velice dobře ošetřená příslušnými normami a jedná se tedy pouze o ztrátu času, případně i nemalých prostředků za kontrolu v odborné zkušebně. Nicméně pokud budete mít pocit, že právě váš materiál nesplňuje normy, řešte problém s prodejcem ( který za kvalitu materiálu nemůže! ), u kterého jste zboží zakoupili. Ten buď na základě svých zkušeností sám uzná, že výrobek nemusí splňovat normy nebo v případě, že si ani on sám není jist kvalitou, může zařídit kontrolu obchodně technickým zástupcem dodavatele ( v případě zboží z dovozu ) nebo výrobce ( u tuzemských produktů ).

Z vlastní zkušenosti vím, že by se s mírnou nadsázkou mnohdy do norem EU vešly i vrtule sportovního letadla.  :-)